Online specialistům (ne)stačí webové analýzy

Sociální média jsou čím dál více přitažlivější pro vytváření vztahů firem a značek se spotřebiteli a zákazníky, stávají se důležitou součástí marketingových a obchodních strategií. Při zkoumání a vyhodnocování chování uživatelů sociálních médií se pozornost online specialistů nejčastěji soustřeďuje na známé statistiky webových analýz jako návštěvnost, počet uživatelů, interakcí ve formě kontaktů nebo „like“ atd. Skutečnost, se kterou jsem se setkala také na posledním setkání klubu Marketingového Institutu.

Kolik marketérů firem a značek pracujících se sociálními médii používá pro výzkum další nástroje? Marketingový výzkum – tedy kvantitativní výzkum (např. dotazníková šetření), kvalitativní výzkum (např. pozorování, rozhovory), výzkum médií a účinnosti reklamy, B2B výzkum atd. – přesahuje rámec webových analýz. Zejména kvantitativní metody a techniky marketingového výzkumu lze aplikovat i v sociálních médiích. Abychom ale nezůstali pouze u teorie nebo obecných vyjádření, uvedu konkrétní příklad.

V prvním květnovém týdnu letošního roku jsem měla možnost realizovat online dotazníkový průzkum členů LinkedIn skupiny CSPC – Czech & Slovak Professional Community. Zajímalo mě, zda lze měřit význam, směr a efekt informací, které uživatelé sociálních médií distribuují ostatním uživatelům. Průzkum byl anonymní. Kompletní dotazník vyplnilo celkem 268 členů, co znamenalo přibližně 7% návratnost (poměr k počtu členům CSPC, kterým byla doručena výzva s dotazníkem). 86% respondentů představovali muži, 14% ženy. Průměrný věk účastníků průzkumu byl 35 let.

84% respondentů uvedlo, že „častěji dává jiným rady nebo doporučení“, 76% z nich „baví přesvědčovat jiné o svém mínění“ a 68% „si častěji všímá, že se jiní podle nich řídí“. Tyto výsledky vás příliš nepřekvapí, pokud se podíváte na grafy s charakteristikou nejvyššího dosaženého vzdělání a stávajícího pracovního zařazení respondentů průzkumu. Za pozornost ovšem stojí odpovědi na otázky týkající se distribuce tržních informací a používání sociálních médií. Minimálně pro ty čtenáře tohoto článku, kteří se zajímají o spotřební nebo mediální chování uživatelů sociálních médií, a tyto informace nezískají prostřednictvím nástrojů webové analýzy.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s