Top sociální média v českých firmách

Jaká sociální média (ne)používají nejvýznamnější české firmy? Soudě podle počtu lokálních profilů na sociálních sítích nemá pro mnoho z nejvýznamnějších výrobních a obchodních firem tato oblast velký význam. Přesto existují výjimky dokazující, že i české firmy se umí pohybovat v spleti globálních sociálních sítí a aktivně je využívat.

Ve druhé polovině letošního června zveřejnilo sdružení Czech Top 100 již podevatenácté žebříček sta nejvýznamnějších českých firem za uplynulý rok. Ve dvoukolovém výběru byl hodnocen inovační výkon společností, a to jak prostřednictvím klíčových ekonomických indikátorů, tak odborným panelem hodnotitelů. Nejúspěšnější trojici firem roku 2012 tvoří Škoda Auto, ČEZ a RWE Česká republika.

S přesným pořadím se můžete seznámit na webových stránkách Czech Top 100. Tam jsou také společnosti rozděleny do tří základních seznamů: výchozí žebříček Czech Top 100, dále hodnocení výrobních a obchodních firem podle jejich zisků a rovněž žebříčky finančních institucí. Společně obsahují více než 160 společností podnikajících v České republice v celkem 23 různých odvětvích, včetně peněžnictví a pojišťovnictví (finanční instituce).

Profil je spíš výjimkou

Na přelomu července jsem nejvýznamnější  výrobní a obchodní firmy a finanční instituce z žebříčků Czech Top 100 podrobila detailní analýze. Ta se soustředila na lokální používání globálně nejvýznamnějších sociálních médií – Facebooku, Google+, LinkedIn, Twitteru a YouTube. Zahrnuty byly také české pobočky zahraničních společností, které tvoří více než šedesát oceněných výrobních a obchodních firem, a dvacet hodnocených finančních institucí. U nich se analýza soustředila na používání lokálního, ne korporátního, profilu.

Zatímco české firemní webové stránky jsou dnes pro naprostou většinu analyzovaných společností samozřejmostí, český firemní profil na sociálních médiích je spíše výjimkou. Týká se to především výrobních a obchodních firem, jak podle celkového žebříčku Czech Top 100, tak podle seznamu hodnotícího zisky nejvýznamnějších společností za rok 2012.

CZECH TOP 100 Companies & Social Media 2013-07

Na Facebooku vedou mobilní operátoři

Vlastní lokální firemní profil na Facebooku má přesně polovina finančních institucí. Z výrobních a obchodních firem jsou to pouze dvě pětiny, přičemž v celkovém pořadí Czech Top 100 vedou odvětví telekomunikační a poštovní služby a informační technologie a systémy.

Právě mobilní operátoři Telefónica Czech Republic, T-Mobile Czech Republic a Vodafone Czech Republic by pro jiné firmy mohli sloužit také jako vzorový příklad používání sociálních médií. Počínaje umístěním odkazů na úvodní firemní webové stránce, přes vytvoření lokálních firemních profilů, které jsou nejen „pro forma“, ale i funkční. Ve srovnání s ostatními společnostmi se jedná o jedinečný úkaz.

Finančníci preferují LinkedIn

České finanční instituce jednoznačně preferují LinkedIn – těší se u nich největší oblibě ze všech analyzovaných sociálních médií, a dokonce předčí v zakládání lokálních firemních profilů i Facebook. Kvantita ovšem nemusí nutně znamenat i kvalitu, většina finančních institucí je na LinkedIn pasivní. Výjimku představují Provident Financial a nově i ČSOB.

Zajímavý je rovněž pohled na firemní profily na LinkedIn již zmiňovaných mobilních operátorů. Zatímco Telefónica Czech Republic největší profesní sociální síti aktivně využívá, T-Mobile Czech Republic je pasivní, nicméně stále lokální. U Vodafone Czech Republic český firemní profil zcela absentuje – podobně jako mnoho dalších českých poboček zahraničních společností, jeho zaměstnanci a příznivci používají korporátní profil na LinkedIn.

Video až na třetím místě

Je pochopitelné, že ne všechny firmy propagují svoje výrobky prostřednictvím reklamních spotů, které lze umísťovat na YouTube. Nicméně i výrobní podnik může video smysluplně využít nejen pro představení výrobních prostor a portfolia, ale také jako motivační video určené pro nábor nových pracovníků na technických pozicích, které lze umístit na Facebook a LinkedIn.

Zatímco lokální firemní profil na YouTube má téměř pětina výrobních a obchodních firem, z finančních institucí je to až polovina. Obě skupiny jsou ale jednotné ve svém nezájmu o lokální firemní profil na Twitteru a Google+. Pozoruhodnou paralelu nabízí srovnání s nejinovativnějšími firmami světa roku 2013 podle žebříčku amerického časopisu Fast Company, jenž podobně jako české společnosti v nejmenší míře využívají právě Google+.

Mají firemní profily význam?

Je až s podivem, kolik českých (nejen významných) firem nevyužívá možnost vytvořit si profil na sociálních médiích. Případně si založí profil na LinkedIn, ale nenaplní ho ani základními informacemi o zaměření společnosti, výrobkovém portfoliu nebo kontaktech, získaných oceněních a úspěších. Nemluvě o aktivním využívání databáze k vyhledávání nových a udržování získaných profesních kontaktů s jinými významnými lokálními nebo zahraničními firmami.

Firmu reprezentují nejen její výrobky, hospodářské výsledky, výroční zprávy a reference, ale také management a zaměstnanci, způsob komunikace se spotřebiteli. Na rozdíl od minulosti může být díky moderním technologiím v kontaktu se svými zákazníky i průmyslový podnik. Bez ohledu na geografickou vzdálenost od nich může získávat zpětnou vazbu, podněty pro zlepšení, používat získané informace jako inspiraci pro další výzkum a vývoj a inovace. Optimálně takové, které lokálním firmám umožní nejenom lépe se umístit v příštích ročnících Czech Top 100, ale i prosadit se v globálním měřítku mezi top inovativními firmami světa, pro které je používání sociálních médií již dávno běžným standardem.

CZECH TOP 100 Companies & Social Media 2013-07

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s