Inovace v kostce

Máte skvělý nápad, ale nevíte, jak jej proměnit v reálný produkt nebo službu? Neumíte si poradit s tím, jak zlepšit existující nabídku pro vaše zákazníky? Rady můžete hledat na internetu, u známých a konzultantů. Nebo můžete zkusit i tradičnější, stále však účinný způsob – začíst se do knih prověřených autorů, kteří se inovacemi zabývají už dlouhá léta.

Nápady na ubrousku

Podle stejnojmenné knihy Dana Roama někdy stačí málo – tužka a kousek papíru. Převést na něj svůj nápad již samozřejmě vyžaduje určitou kreativitu a zručnost. Jak ji v sobě objevit a prakticky využít se můžete naučit ve formou i obsahem poutavě zpracované třísetstránkové publikaci The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures. V anglickém originálu vyšla tato kniha v roce 2008, kdy se podle časopisů Fast Company, BusinessWeek a The Times of London stala nejlepší knihou roku v oblasti kreativity a inovací. Rok nato se objevila také na pultech tuzemských knihkupectví v českém překladu Nápady na ubrousku nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Dan Roam - The Back of the NapkinJe to knížka, která své čtenáře nenudí, ačkoli není plná barevných obrázků a fotografií. Naopak, je čtivá a srozumitelná, hezky se v ní střídají texty, odstavce a grafiky. Baví vás a vtahuje do děje, fungování světa visuálního myšlení. Díky ní přestanete mít z inovací strach, dostanete chuť přemýšlet a vytvářet nové nápady nejen na ubrouscích své oblíbené kavárny nebo hospody.

Kniha kromě úvodu obsahuje tři hlavní části: Nalézáme nápady, Rozvíjíme nápady a Prodáváme nápady.  Svojí oblíbenou kapitolu v ní objeví každý, kdo se zajímá nejen o oblast výzkumu a vývoje, managementu inovací, ale i strategický a projektový management. Je vhodná jak pro start-upy, tak pro podniky různých velikostí – pro každého, kdo má chuť naučit se vizuálně zpracovat, sdílet a rozvíjet s jinými svoje myšlenky.

Jak úspěšně inovovat?

Odpověď na tuto otázku nabízí kniha Innovation Games®: Creating Breakthrough Products Through Collaborative Play. Je věnovaná vytváření produktů prostřednictvím inovativních her a spolupráce. V anglickém originálu  vyšla již v roce 2006 (verze v českém jazyce zatím bohužel neexistuje). Na první pohled vás zaujme její komiksová obálka. Pod barevnou, téměř výstřední slupkou, se skrývá černobílý obsah plný vážných i hravých doporučení, jak netradiční cestou dosáhnout úspěch na poli inovací.

Luke Hohmann - Innovation gamesLuke Hohmann svoji knihu rozdělil na tři samostatné oddíly: Proč a jak inovačních her, Hry, Nástroje a vzory. Autor své čtenáře provází světem obvykle doposud neznámých postupů, jak lze zjistit, co zákazníci chtějí, potřebují a za co chtějí platit. Toto lze samozřejmě snadně, pokud se nejedná o průlomové inovace. Stávající nebo potenciální zákazníci neumí odpovědět na otázku, zdali něco, co zatím ani neznají, potřebují a kolik jsou za to ochotní zaplatit.

Díky této knize získáte návod, jak prostřednictvím dvanácti her odhalit zákazníkovi reálné i skryté potřeby a touhy. Inovační postupy a hry, které obsahuje, vycházejí z autorových praktických zkušeností z oblasti marketingu, produktového managementu, vývoje produktů a znalostí z oblasti psychologie lidí.

Čtenář se u každé hry dozví, jak a proč funguje, jak ji hrát se zákazníky, jak lze integrovat výsledky do existujících výzkumných a vývojových procesů. Autorovým cílem je naučit čtenáře techniky, které mu umožní soustředit se na výkon, snížit inovační náklady, urychlit dobu uvedení produktu nebo služby na trh, a to nejdůležitější – zajistit, aby řešení, které je vyvíjeno, bylo pro zákazníky skutečně to pravé.

Inovace jako řemeslo

Existuje několik knih, které by měl mít v knihovně každý, kdo to s inovacemi myslí vážně a chce se jim profesně věnovat. Mezi ně bezpochyby patří titul The Innovator’s Toolkit: 50+ Techniques for Predictable and Sustainable Organic Growth. Po úspěchu prvního vydání v roku 2009 následovalo další v roce 2012, český překlad zatím není k dispozici.

Silverstein, Samuel, DeCarlo - The InnovatorsToolkitJedná se o profesionálně odvedenou práci trojice autorů David SilversteinPhilip Samuel a Neil DeCarlo. Tím nemyslím pouze formálně, ale především obsahově. Kniha představuje sadu jednoduše a srozumitelně popsaných inovačních nástrojů. Od první až po poslední stránku (včetně detailně zpracovaného rejstříku) tato publikace ve čtenáři vytváří a udržuje pocit, že se jedná o spolehlivý zdroj informací, které může použít v průběhu celého inovačního procesu.

Autoři text rozdělili na čtyři hlavní části, které na sebe logicky navazují: Definování příležitosti, Objevování nápadů, Rozvíjení designu a Objasnění inovací. Tyto obsahují popis a ukázky různých více nebo méně známých inovačních technik. S jejich pomocí dokážete (1.) identifikovat inovační příležitosti, (2.) vytvářet nové a neobvyklé nápady, (3.) vybrat z nich ty nejlepší pro další zpracování, a (4.) implementovat do praxe taková nová řešení, která co nejlépe naplňují očekávání zákazníků.

The Innovator’s Toolkit je určen pro ty čtenáře, kteří chtějí pochopit, proč, kdy a jak aplikovat jednotlivé inovační techniky pro dosažení maximálního užitku a výsledků. Knihu bych doporučovala spíše sečtenějším a zkušenějším inovátorům – inovačním týmovým lídrům, operačním manažerům a agentům změny, kteří potřebují řídit organický růst firmy, především ve středně velkých a velkých podnicích, spin-offech nebo pracovníkům konzultačních firem.

Článek byl v tištěné podobě publikován v příloze Connect! pro IT profesionály časopisu Computer 22/13. Pokud se vám téma inovací a design thinking líbí nebo k němu máte nějaké dotazy, ráda si vyslechnu váš názor. Můžete mi nechat vzkaz prostřednictvím komentáře nebo mne kontaktovat na LinkedIn Jana Filová

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s