Nastartujte podnikání v akcelerátoru

K uskutečnění nápadu podnikatelům nejčastěji chybějí zkušenosti z byznysu a finanční prostředky. Jedno i druhé jim nabízejí seed akcelerátory. Najdeme je nejen na americkém kontinentě v Silicon Valley, ale i v Evropě, dokonce i v České republice.

Business Plan

Start-upy a start-up inkubátory. Pojmy, které se staly populárními v šedesátých letech minulého století na západním pobřeží USA. V posledních letech o nich stále častěji slyšíme nebo čteme také v České republice. Každý rok stoupá počet jeho příznivců i kritiků, paralelně s počtem nových více či méně úspěšných začínajících firem.

O nápadu k expanzi

Start-up se dá popsat jako počáteční fáze životního cyklu podniku, ve kterém se podnikatel posouvá od nápadu k zajištění financování, vytvoření struktury podniku, a zahájení jeho činnosti nebo obchodování. Stručně řečeno představuje firmu na začátku podnikání. Jedná se o období, ve kterém zakladatelé nových firem, kteří mají myšlenku, prototyp produktu nebo služby, přenášejí svůj nápad z papíru do reality a komercionalizují ho.

Start-up fázi předchází takzvané seed stadium. Jedná se o ranou fázi životního cyklu firmy, kdy mají podnikatelé pouze základní představu o svém produktu a podnikatelském záměru. Zjednodušeně bychom říci, že je to doba těsně po výkřiku „Heuréka!“, kdy geniální myšlenku doprovázenou pocit nadšení. To je pro další zasazení nápadu do reality nezbytné. Stejně jako prvotní výzkum a vývoj, doprovázen obětováním většiny svého času, energie a častokrát i nemalého množství finančních prostředků něčemu, co zatím ve skutečnosti neexistuje.

Vyvíjená řešení bývají často neobvyklá, proto ani úspěch není garantován. Pokud podnikatel dokáže jedinečnost svojí myšlenky srozumitelně popsat a představit dalším lidem, může se posunout ze seed stadia ke start-upu. Následuje uvedení nápadu do reality. Vytvoření skutečného byznysu, nalezení zákazníků a místo na trhu, nastartování růstu nové společnosti. Když se mu to začínajícímu podnikateli podaří dosáhnout, může vybudovat zavedenou firmou a expandovat se svým nápadem do celého světa.

Na první pohled to zní jako příběh s jednoduchou dějovou linií. Realita start-upů je však skvělým testem výjimečnosti a zpracování nápadů, rovněž osobností jejich tvůrců. Vybudovat od základu úspěšnou firmu vyžaduje značnou dávku odvahy, energie a víry, chuť učit se a odhodlání překonávat problémy. Ne každému start-upu se podaří získat si své zákazníky a uspět na trhu. Není neobvyklé, pokud přežije jenom jedna z deseti nových firem a devět zanikne. Neúspěch nemusí vždy nutně znamenat prohru, může se jednat o užitečnou lekci.

Své o tom ví mnoho tvůrců nápadů, majitelů start-upů a investorů. Také Michal Sobel, který svojí zkušenost vtipně popsal a ilustroval v příběhu Jak vznikl post-it za 3 miliony?

Silicon Valley

Byznys pěstitelé

První  start-upy jako Apple, Atari, Cisco, Intel, Microsoft nebo Amazon, Facebook, Google, Yahoo! jsou dnes vzorem pro tisíce začínajících firem na celém světě. Podobně jako je snem mnohých z jejich zakladatelů zaujmout investory, vyniknout mezi dalšími více či méně konkurenčními subjekty působícími v různých technologických akcelerátorech a inkubátorech. Jsou vytvářeny s cílem posílit úspěšný rozvoj nových podnikatelských společností prostřednictvím řady podpůrných zdrojů a služeb. Tyto jsou vyvinuté a řízené vedením inkubátorů, start-upy v nich mohou využívat širokou síť vlastních a externích kontaktů.

Začínající firmy se v akcelerátorech mohou seznámit se zkušenými podnikateli nebo experty z různých oblastí, získat užitečnou zpětnou vazbu a především individuální rady, které jim pomohou překonat první problémy a urychlit jejich úspěšný rozvoj. V takzvaných seed akcelerátorech mohou firmy kromě již zmíněné pomoci čerpat také finanční podporu – na druhou stranu firmy, které jim tuto pomoc poskytují, v nich získávají podíl nebo jinou formu zajištění návratnosti investovaných finančních prostředků (např. dluhopisy apod.). Nedílnou součástí akceleračního procesu je také vzdělávání a mentoring, praktické školení prezentačních, podnikatelských a technických dovedností.

Největší počet z těch celosvětově renomovaných najdeme především v USA. Patří k nim zejména seed akcelerátory Y Combinator, TechStars a 500 Startups, nebo mentoringové instituce Founder  a Unreasonable Institute. Tyto programy lze bez nadsázky přirovnat ke zrychlenému byznys nebo MBA studiu. Jejich kvalita a rozsah se globálně i lokálně liší. Nejčastěji trvají tři měsíce, standardně na jejich konci čeká všechny start-upy finální test takzvaný Demo Day, kdy prezentují svůj pokrok před majiteli akcelerátorů, investory a novináři. Další významné akcelerátory ale najdete také v Asii nebo Evropě, rovněž v České republice.

Jejich detailní přehled najdete v článcích Úspěšné světové akcelerátory a  Země česká, start-upováV tištěné podobě byly publikovány v příloze Connect! pro IT profesionály časopisu Computer 2/14Doporučuji také článek Andreje Kiska Jak fungují investice do startupů.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s