On-line vládnutí po česku

Stoupající penetrace moderních technologií, internetu a uživatelů sociálních médií významně ovlivňuje a mění nejen interpersonální komunikaci nebo nákupní chování spotřebitelů. Facebook, Twitter nebo YouTube začínají plnit důležitou roli také ve společensko-politickém fungování státu, měst a obcí. 

Češi v sítích

Poslední aktualizovaná data Českého statistického úřadu (ČSÚ) o informační společnosti z konce roku 2013 uvádějí, že počítačem a internetem jsou vybaveny již více než dvě třetiny (68%) českých domácností. Téměř všichni (94%) uživatelé internetu jej nejčastěji používají k zasílání nebo přijímání e-mailů a polovina (49%) z nich pro účast v sociálních sítích. Zatímco používání e-mailu je napříč všemi věkovými skupinami vyrovnané a ani napříč socioekonomickými skupinami obyvatelstva nejsou patrné dramatické rozdíly, účast v sociálních sítích jednoznačně převládá u mladších věkových skupin a mezi studenty.

V nejmladší věkové skupině jsou sociální sítě používány 2 krát více než u osob ve věku 25-54 let. Pro zajímavost, pouze minoritní počet uživatelů internetu ho používá pro vyjadřování vlastních názorů k politickým a občanským tématům (5%) nebo k účasti na debatách a hlasováních o občanských a politických tématech (4%). Na druhou stranu je nutno uvést, že čím je jejich věk nižší, tím jsou v těchto oblastech na internetu aktivnější. To potvrzuje smysluplnost zakládání a vedení účtů na sociálních médiích u politiků a politických stran, které mají zájem oslovit nižší věkové skupiny.

Zatímco sociální média získávají oblibu u běžných uživatelů internetu, podle lednových dat ČSÚ tato oblast komunikace zatím příliš nepřitahuje tuzemské firmy. V lednu 2013 sociální média využívala pouze jedna sedmina (17%) českých podniků. Téměř stejný počet z nich (15%) měl založen vlastní účet na sociálních sítích, jenom nepatrné množství bylo zapojeno do firemních blogů (4%) nebo do sdílení multimediálního obsahu na webech (6%). Za pozornost ovšem stojí fakt, že téměř všechny (95%) podniky uvedly, že v roce 2012 prostřednictvím internetu komunikovaly alespoň jednou s orgány veřejné správy. Nejčastěji praktikovanou činností na internetu ve vztahu k veřejné správě bylo získávání informací z webových stránek úřadů.

Státní správa v sítích

Aktuality z České správy sociálního zabezpečení, Finanční správy nebo Úřadu práce mohou občané a podniky získávat také prostřednictvím Facebook profilů. Zatímco první zmíněná instituce odkaz na Facebook na svých hlavních webových stránkách neuvádí, další dvě ano. Finanční správa dokonce i spojení na Twitter a YouTube profily.

Statni sprava v CR Infografika Brezen 2014

Intenzitu využívání sociálních médii českými ministerstvy, kraji a krajskými městy ukazuje i výše uvedená infografika. Výchozím informačním uzlem pro její vytváření byla webová stránka Portálu veřejné správy Ministerstva vnitra ČR. Zatímco všechna ministerstva, kraje a krajská města mají vlastní webové stránky, v používání sociálních médií státní správa zaostává. Facebook, nejpopulárnější sociální síť u nás, používá více než polovina zkoumaných institucí státní správy (63%), především krajská města (83%). Video prezentace na vlastním YouTube profilu mají v oblibě především kraje (64%), méně krajská města (33%) a ministerstva (21%). Vlastní profil na Twitter má třetina krajských měst (33%), více než čtvrtina krajů (29%) a pětina ministerstev (21%).

Sociální média mají nejprofesionálněji ošetřené Hlavní město Praha a Olomoucký kraj. Tyto také disponují účty hned na několika on-line platformách, konkrétně Hlavní město Praha na Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest a Tumbrl, a Olomoucký kraj na Facebook, Twitter, YouTube, InstagramGoogle+ a Flickr, přičemž odkazy na ně jsou uvedené na hlavní webové stránce. Na rozdíl od mnohých jiných zkoumaných institucí státní správy, které naopak oficiální účet na sociálním médiu na webové stránce vůbec neuvádějí (i když ho lze najít ve vyhledávačích nebo přímo na Facebook, Twitter a YouTube). Opačným extrémem je uvádění odkazu na Facebook a Twitter účty politika Svatopluka Němečka na webových stránkách Ministerstva zdravotnictví, které naopak nemá vlastní Facebook, Twitter ani YouTube účet. Byť vlastním Facebook profilem disponuje téměř každý z ministrů (11 ze 14) a Twitter využívá třetina ministrů (5 ze 14), kromě ministra zdravotnictví žádný z nich není uveden na hlavní webové stránce ministerstva. Co do počtu „To se mi líbí“ kontaktů a sledujících mezi stávající ministry jednoznačně vítězí Facebook a Twitter profil Andreje Babiše.

Budování on-line agory

Jádrem fungování sociálních médií je otevření se světu, sdílení informací a interakce s vnějším okolím. Je zřejmé, že v České republice jsou dobré výchozí podmínky pro používání sociálních médií ke komunikaci s občany státu, obyvateli měst a obcí. Prostor pro výrazné zlepšení nabízí propojení oficiálních profilů s webovými prezentacemi města. Tím by se zvýšila jejich viditelnost a důvěryhodnost.

Další výrazné zdokonalení lze získat propojením různých oficiálních účtů na různých platformách, využívání odkazů, publikování aktuálních informací, důraz na pravidelnou komunikaci s občany a nekonfliktní řešení případných komunikačních šumů. Vybudování optimálně fungující online agory (řecky náměstí, volný prostor) není prací na jeden den nebo měsíc. Je potřebné také počítat s tím, že ne každá informace nebo názor získá hodnocení „Líbí se mi“. Na druhou stranu, pokud se instituce naučí s občany komunikovat prostřednictvím sociálních médií se vzájemným respektem, mohou se tato v budoucnu stát cenným a efektivním nástrojem pro informování a získávání zpětné vazby od vysokého počtu obyvatel.

Pokud vás toto téma zaujalo, další rozsáhlé informace o takzvaném otevřeném vládnutí, používání sociálních státní správou v zahraničí nebo třicítkou světových metropolí najdete v tištěné příloze Connect! pro IT profesionály dubnového vydání časopisu Computer 5/14.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s