Když dav jsou peníze

Crowdfunding již není v českých končinách neznámým pojmem. Co přesně znamená a kdy je vhodný na financování podnikatelských projektů? Které crowdfundingové portály přitom využít? Rozhodněte se sami, zda to je ta správná cesta, jak podpořit právě váš podnikatelský nápad.

Crowdfunding neboli crowd funding znamená doslovně financování davem, komunitou nebo skupinou lidí. Představuje aktivitu, při níž dochází k financování projektu či podnikatelského záměru prostřednictvím malých finančních částek od širokého počtu lidí. Tento způsob získávání peněžních prostředků znamená radikální změnu v oblasti financování projektů zejména díky přístupu k velké skupině potenciálních investorů.

Získávání finančních prostředků probíhá v rámci crowdfundingových kampaní, kdy je konkrétní nápad nebo projekt uveřejněn na crowdfundingovém portálu. Nejčastěji je jako komunikační a akviziční kanál využíván internet. Doba trvání kampaně je na jednotlivých portálech různá, obvykle se jedná o časový interval v délce 30 dnů. Přispěvatelé tedy mohou projekt finančně podpořit v předem stanovené době, a pokud jejich příspěvky dosáhnou požadovaného finančního limitu, je získaná částka odevzdána podnikateli (autorovi nápadu nebo projektu). V opačném případě se finanční příspěvky vracejí přispěvatelům.

21 crowdfunding sitesPři výběru crowdfundigového portálu by se měli podnikatelé (zadavatelé crowdfundingových kampaní) zajímat zejména o míru návštěvnosti vybraného webu, socio-demografii návštěvníků (údaje jako věk, pohlaví, vzdělání aj.), renomé a znalost na trhu, poskytování dat o kampaních a počtu registrovaných přispěvatelů (investorů) a o přesnější informace o jejich zájmu investovat do konkrétních odvětví, produktů nebo služeb.

Úspěch při získání dostatečného množství finančních prostředků ovlivňují zejména následující  faktory:

  • Existence a rozvoj on-line crowdfundingových platforem (portálů)
  • Zpracování podnikatelského nápadu nebo projektu
  • Renomé podnikatele (autora nápadu nebo projektu) žádajícího o finanční prostředky
  • Protihodnota, kterou podnikatel (autor nápadu nebo projektu) přispěvatelům nabízí
  • Velikost a síla (internetového) davu ovlivňující množství potenciálních přispěvatelů

On-line crowdfundingové portály od podnikatele (autora nápadu nebo projektu) vyžadují:

  • Podrobný popis projektu a způsob využití nasbíraných finančních prostředků
  • Přípravu podkladových materiálů (primárně videa)
  • Určení rozpočtu projektu, tzn. minimální finanční hranice, při které je možné projekt zrealizovat
  • Specifikaci odměn pro přispěvatele a jejich dodací lhůtu

I

On-line crowdfundingová hnízda

V globálním měřítku jsou již dávno známé crowdfundingové portály jako Kickstarter a Indiegogo. Mezi další, internetovými uživateli nejnavštěvovanější, světové crowd-fundingové portály patří GoFundMe, TeespringCauses, YouCaring, GiveForward, CrowdRise, Patreon nebo FirstGivin. Odlišují se nejen co do návštěvnosti, ale také výší plateb za zprostředkování prodeje produktu nebo služby, které se pohybují v rozmezí 5-10 %. Crowdfunding se ale začíná prosazovat také na evropském kontinentu. Mezi nejúspěšnější západoevropské crowdfundingové portály patří britský Crowdcube a Funding Circle, francouzský Ulule a KissKissBankBank, švédský FundedByMe, belgický MyMicroinvest, nizozemský Symbid, dánský Booomerang, italský Derev, finský Invesdor nebo švýcarský Wemakeit.

Popularitu lokálních podnikatelů si již získávají také české crowdfundingové portály. Tyto se od sebe odlišují rozdílnou nabídkou a kvalitou poskytovaných služeb. Mezi nejvýznamnější patří:

  • Hithit – portál zaměřený na kulturu, sport a technologie. V České republice má nejvyšší úspěšnost jak při získávání finančních prostředků, tak v počtu dokončených projektů. Má také významného strategického partnera – společnost Vodafone.
  • KreativciSobě – portál zaměřený na kulturu, podnikání a technologie.
  • Startovač – portál zaměřený na kulturu a technologie.
  • Nakopni.me – portál zaměřený na kulturu, podnikání, společnost, charitu a sponzoring.

V listopadu 2014 byl v České republice uveden první z řady bankovních crowd-fundingových portálů s názvem Odstartovano.cz. Cílem tohoto projektu Raiffeisenbank je nabídnout primárně malým a středním podnikatelům alternativní možnost, jak získat finance na rozběhnutí jejich projektů, vzdělávat je při přípravě úspěšných kampaní, marketingovou podporu a propagaci projektů mezi klienty banky a další bankovní služby. Motivací pro otestování tohoto crowdfundingového portálu mají být pro podnikatele také bezkonkurenční podmínky – první projekty budou realizovány bez obvyklé marže z úspěšně vybrané částky, kterou si standardně účtují ostatní, již zavedené weby.

Intelligenthq.com - Ultimate guide crowdfunding

I

České crowdfundingové hvězdy

Computer 12-14 Spravny cas na crowdfundingMezi nejúspěšnější lokální crowd-fundingové projekty patří bezpochyby open air festival United Islands 2014, který se uskutečnil letos v květnu v pražské Kinského zahradě. Projekt byl po všech stránkách profesionálně připraven a řízen, počínaje zpracováním videa, přes komunikaci na webových stránkách Hithit.cz a UnitedIslands.cz, i sociálních médií. Autorům projektu se podařilo v průběhu více než měsíce získat více než 1,7 milionu Kč (cílová částka byla 1,6 milionu Kč). Protihodnotu pro přispěvatele představovaly vstupenky na festival. Rozhovor s organizátorem United Islands 2014 Davidem Gaydečkou si můžete přečíst zde.

Co do finanční částky s open air festivalem United Islands nesrovnatelným, nicméně v rámci nejvyššího procenta vybraných peněz nejúspěšnějším projektem právě portálu Hithit, bylo vydání knihy Luboše Brabce Maraton a jiné pošetilosti v roce 2013. Pro první vydání knihy autor požadoval naplnění minimální hranice 50 tisíc Kč, nicméně projekt ve finále získal více než 135 tisíc Kč. Vydání knihy podpořili zejména fanoušci běhání, kteří za svůj příspěvek obdrželi výtisk knihy s věnováním přímo od autora. Kniha se stala již po prvním vydání natolik úspěšnou, že se už dočkala druhého vydání, respektu komerčních nakladatelů (druhý výtisk zabezpečilo nakladatelství Grada), knihkupců i e-shopů a samozřejmě médií.

I

První audiovizuální dojem

V případě crowdfundingových kampaní sehrává významnou roli zpracování audio-vizuálních podkladů. Zvýšená pozornost se věnuje především videu. Jeho zpracování častokrát rozhoduje o tom, zdali návštěvníci crowdfundingových portálů konkrétní projekt podpoří nebo nikoli. Zabezpečit přípravu scénáře, techniku, prostory, režiséra, kameramana, herce, pomocný štáb, střih, barevné korekce, grafiku, zvuk a finální úpravy je pro většinu z nich nemožné, z finančních, časových nebo znalostních důvodů.

Řešení tohoto problému podnikatelům nabízejí on-line služby, například brněnský Videoflot. Jedná se o kreativní platformu propojující ty, kteří video chtějí, s těmi, kdo video umějí vyrobit. Videoflot je on-line studio s velkým množstvím kreativců, kteří společně vytvářejí obsah pro YouTube a další video distribuční kanály. Na Videoflotu si kdokoli může zadarmo zadat poptávku po videu a následně se rozhodnout, kdo jeho video zpracuje. Mimochodem, Videoflot letos na jaře získal investici ve výši 30 milionů Kč od investičního fondu Y Soft Venture Capital.

Inspiraci pro ty, kteří si chtějí vytvořit video sami, představují on-line platformy jako Ezvid, BlueBerry FlashBack Express, CamStudio nebo Easy Screen Capture. Tvůrci videa, kteří preferují softwarová řešení, si mohou vybrat ze široké škály produktů jako CyberLink Power Director, Corel VideoStudioAdobe Premiere Elements, MAGIX Movie Edit Pro, Roxio Creator, Pinnacle Studio a další.

V poslední době získávají stále větší popularitu také animovaná videa nebo on-line byznys prezentační nástroje. V zahraničí mezi nejpopulárnější, nicméně ne vždy bezplatná nebo nejlevnější řešení, patří PowToon, Moovly, Sparkol VideoScribe, GoAnimate, Wideo, HaikuDeck nebo RawShorts.

I

Kdy (ne)použít crowdfunding?

A Successful Crowdfunding CampaignCrowdfunding je jako nástroj získání financí pro realizaci nápadu nebo projektu vhodný zejména pro začínající podnikatele. I zde lze ale najít výjimky, například využití HitHit pro organizaci hudebního festivalu United Islands 2014 v Kinského zahradě, který připravoval zkušený hudební promotér David Gaydečka. Našli bychom ale další výjimky, zejména ze světa médií a kultury. Právě na tomto místě je důležité upozornit na fakt, jehož si všimne každý, kdo se podívá na stránky crowdfundingových portálů, a sice že mezi úspěšné crowdfundingové kampaně patří většinou projekty související s kulturou, společností a sociálními tématy.

Nejedná se přitom pouze o lokální specifikum. Tento způsob financování je proto na první pohled vhodnější spíše pro jednotlivce nebo podniky pohybující se v oblasti kultury než pro podnikatele v oblasti IT. Na druhou stranu, také inovační lídři jako vývojáři mobilních aplikací nebo různých cloudových řešení mohou v crowdfundingu vidět tu správnou příležitost, jak získat finance a publicitu. Právě crowdfunding představuje jednu ze skvělých možností, jak otestovat zájem o produkty nebo služby u potenciálních spotřebitelů, ihned je prodat, nebo je naopak na základě zpětné vazby vylepšit a následně zahájit jejich prodej.

Článek byl v tištěné podobě publikován v příloze Connect! pro IT profesionály časopisu Computer 12/14. 

Advertisements

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s