Nejžhavější technologické trendy pro startupy

Chcete se vrhnout do podnikání s novým projektem? Podívejte se na oblasti, ve kterých bude v příštích letech prostor prorazit. Zjistěte, jaké technologie ovlivní rozvoj startupů a podniků, a inspirujte se i u úspěšných projektů.

I když od začátku roku již uplynuly tři měsíce, strategické technologické trendy a s nimi související investice do startupů a mladých IT společností, které stojí za to v roce 2015 sledovat, mají bezpochyby přesah do mnohem vzdálenější budoucnosti. Počítače mění náš vztah k technologiím díky jejich propojení s lidskými zkušenostmi. Chytrá zařízení katalyzují vznik nových přístupů k interakci mezi lidmi a počítači. Použití nositelných technologií otevírá nové náhledy na budoucí produkty a služby reagující na možnost využití všudypřítomných sad čidel v telefonech, oblečení, hodinkách a náramcích, které jsou součástí každodenního života. Podobně jako další významné technologické trendy ovlivňují a mění fungování podniků i společnosti jako celku.

Chytrá řešení

Chytrá zařízení rozšíří možnosti lidstva řešit situace komplexně. Prostředí těchto zařízení je vzájemně propojené, mění se jeho charakteristika a členění, překrývají se jejich vývojové plány. Chytrá zařízení stavějí na objevu velkých dat (big data), pokročilých analytických metodách, neustále probíhajících pokrocích v oblastech umělé inteligence a robotického hardwaru. Zlepšení procesorů a obrazovek chytrých zařízení a zrychlení, které zažíváme díky chytrým telefonům, způsobují, že virtuální realita není již pouhým snem počítačových nadšenců a sci-fi spisovatelů.

Robothuman

Všechny uvedené změny výrazně ovlivňují způsob, jak lidé žijí a pracují. Konkrétně jak například pečují o své zdraví prostřednictvím stále sofistikovanějších zdravotních aplikací nebo jak chytrá zařízení narušují stávající pracovní místa. Tento trend je významný, technologičtí podnikatelé a vývojáři by měli pochopit jeho dopad na společnost a využít ho. Podobně bude mít na životy lidí, běžný provoz firem a jejich podnikání stále větší dopad i technologie Internetu věcí (Internet of Things). Její rozvoj významně ovlivňují inovace a stále dokonalejší a miniaturnější zařízení, které se šíří různými segmenty.

Stále také roste význam velkých dat. Rok 2015 nebude jen o pochopení chování jednotlivých zákazníků, ale hlavně o interpretaci dat a jejich využívání co nejlepším možným způsobem ve prospěch spotřebitelů a zvýšení hodnoty podnikání na základě odezvy z on-line zkušeností. Vzestup významu velkých dat a vzrůstající množství informací na webu vytváří přímo ideální podmínky pro ty podnikatelské nápady, které umí s informacemi pracovat. Lze předpokládat, že poroste počet nových produktů a služeb, které budou na tyto potřeby (měření a interpretace dat) trhu reagovat.

Velké množství údajů o spotřebitelích bylo do nedávné doby luxusem pouze pro velké podniky. Neustálá optimalizace internetu způsobuje, že každá jednotlivá transakce bank, Facebook status nebo on-line objednávka je zaznamenána a může být měřena. Není už žádným tajemstvím, že ve skutečnosti je chování lidí díky technologiím stále více sledováno a měřeno. Informace o spotřebitelích mohou podniky využívat k monitorování klíčových nákupních vzorů a trendů, zlepšování produktů a služeb, zvýšení provozní efektivity, udržení si předních pozic na trhu, identifikaci nových zdrojů příjmů a vytváření inovací. Pro firmy se jedná o oblasti důležité v globálním i lokálním rozsahu, v téměř všech odvětvích. Nyní už i menší firmy mohou těžit z uživatelských dat pouze za zlomek nákladů. To znamená, že i menší podniky mohou soutěžit na stejné úrovni jako větší společnosti, pokud jde o ceny, sociální marketing a vztahy se zákazníky. To je skvělá zpráva pro začínající podnikatele a startupy.

Neviditelná analytika

Pokročilé, všudypřítomné a neviditelné analýzy změní aplikaci na analytický software poskytující informace o zákaznících. Lídři na trhu se přesouvají od tradičních postupů a nástrojů uceleného a efektivního přístup k práci s firemními daty (Business Intelligence) a k modelům, kde analytika přímo ovlivňuje průmysl a je neviditelná pro uživatele. Lze očekávat, že strojové učení nebude činností samou o sobě, ale součástí každé aplikace. Vzrušení kolem pokročilých analytických nástrojů roste, dokazují to i čísla z trhu, zájem klientů, fúze a akvizice. IT profesionálové musí sledovat rychlý růst a evoluci široké palety analytických technologií, kde nyní největší příležitost pro byznys představují nástroje zaměřené na sémantiku, řízení a bezpečnost.

KISSmetrics - Content Marketing Landscape

Obsahový marketing potvrdí svou důležitost. Důsledně vytvářený hodnotný obsah sdílený prostřednictvím různých on-line kanálů je jedním z nejlepších způsobů, jak mohou firmy získat důvěru spotřebitelů a upevnit svoji autoritu. Obsahový marketing přinesl zcela nový význam reklamy jak pro inzerenty, tak pro vydavatele. Tlak na vytváření kvalitního obsahu stále stoupá a brzy mu bude dominovat měření kvality obsahu. On-line reklama musí nejen informovat, ale také vzdělávat a bavit, být chytře udělána tak, aby nebyla identifikována jako spam.

YouTube, největší internetový server pro sdílení video souborů, letos v únoru oslavil deset let od svého založení. I když jeho význam v posledních letech stále více stoupá, zdaleka nedosáhl svého vrcholu. Používání videa podnikateli a firmami zažije další růst, můžeme očekávat, že se letos objeví nové způsoby jeho zpeněžení a nové formy video reklamy.

Zaujměte obsahem

Systémy s bohatým obsahem zajistí agilitu a proaktivní odezvu. Prudký nárůst informací o aktivitě uživatelů internetu (jako je především vyhledávání a používání sociálních médií), zdroje velkých dat a nárůst informací z datových čidel generovaných z Internetu věcí, umožní reálné fungování systémů bohatých na obsah.

Řešení, která v souvislosti s nimi vznikají, jsou ve stále větším měřítku integrována do existujících aplikací, rozhraní a obchodních procesů. Posunují lidskou interakci na další úroveň díky interpretaci uživatelských vstupů s událostmi nebo konkrétními podmínkami. Poptávka po informacích souvisejících s obsahem stoupá, proto by se v této oblasti byznys uživatelé a vývojáři aplikací měli soustředit na prozkoumání kontextuálních prvků, které by mohly zvýšit hodnotu použitelnosti všech aplikací, a na vývoj technologických rozhraní, která pracují s větším počtem čidel a výpočetních obvodů.

Cloudové (klientské) technologie mění tradiční model doposud známých cloudových služeb a směřují ke sjednocení cloudu, mobilních a všude přítomných chytrých zařízení. Budoucnosti bude dominovat propojení veřejných, soukromých a hybridních cloudových přístupů s podpůrnými (back-end) službami. To představuje dlouhodobý globální trend, což dokazuje také množství poskytovatelů velkých cloudových služeb.

Softwarová architektura pro aplikační infrastrukturu bude vyžadovat dynamické, agilní a flexibilní systémy. Softwarem definovaná aplikační infrastruktura a aplikace změní statické systémy v dynamická výpočetní zařízení, která budou schopná detekovat a přizpůsobit se okolním podmínkám. Tato oblast bude klíčová pro umožnění cloudových (klientských) výpočtů a v budoucnu se přesune od statických aplikací a infrastruktury s manuálním provozem k plně konfigurovatelnému, dynamickému a potenciálně automatickému provozu. Role rozhraní pro programování aplikací (Application Programming Interface) zaznamená další průlom, který bude pohánět digitální věk a podporovat digitální podnikání.

3D Printer

3D tisk se přiblíží ke kritickému bodu obratu. Rozsah podnikových aplikací 3D tisku je významný již nyní a dál roste mezi vertikálními trhy. 3D tisk dělá z nemožného možné, díky němu se produkty vyvíjejí rychleji a levněji, v konečném důsledku zefektivňuje dodavatelský řetězec. Gartner předpovídá, že trh 3D tisku bude mít v roce 2018 růst příjmů přesahující 100 %. Příjmy porostou nejrychleji na trhu služeb souvisejících s 3D tiskem, zatímco dodávka tiskáren bude rychle expandovat na spotřebitelském trhu díky rozšíření levnějších 3D tiskáren. I když bude tento trend významný, jeho vývoj nebude automatický. Pro přijetí a správné uplatnění strategie 3D tisku v podnicích je nutné získat správné informace, oddělit fakta od fikce a identifikovat příležitosti na trhu.

Bezpečnost a soukromí

Digitální podnikání vyžaduje zvýšenou bezpečnost, zvyšuje nárok na zabezpečení a ochranu. Firmy stále častěji hledají pomoc nejen při analýze a interpretaci smyslu dat získaných on-line, ale také na jejich zabezpečení. Lidé a podniky používají internet a shromažďují elektronicky citlivé údaje více než kdy jindy. Obavy o soukromí porostou každým rokem. Miliony uživatelů internetu a chytrých zařízení dennodenně hledají lepší možnosti zabezpečení. Většina on-line spotřebitelů by přestala používat služby, produkty nebo prodejce, pokud by cítila, že bylo narušeno jejich soukromí. Na rozdíl od korporátních klientů ale mnoho běžných uživatelů zatím není připraveno opustit svoje oblíbené aplikace. Poskytují tak příležitost pro rozvoj služeb bezpečnostních expertů a firem (včetně startupů), které jim umožní chránit své soukromí, uživatelská data a účty on-line. Tento trh představuje obrovský potenciál pro podnikatele, kteří na něm umí vydělávat. Kontrola dat a jejich správa, ochrana soukromí, budou v letošním roce klíčovými tématy a úspěšně se rozvíjejícími oblastmi.

Transformace digitálního podnikání, řízení rizik a kvality IT projektů má stále větší dopad na podnikání obecně, nejen v případě velkých korporací. Rozvoj mobilních plateb a alternativních platebních metod, chytrých zařízení, Internetu věcí (IoT) nebo 3D tisku, vytváří příležitosti pro rušivý, nebo dokonce ničivý útok z internetu. Stává se hrozbou, kterou je nutné vyřešit, optimálně prostřednictvím aplikací, které není potřeba chránit, a které se naopak chrání samy. Starý přístup k zabezpečení zvenku je již pro digitální podnikání nedostatečný. Zabezpečení musí být zvýšeno uvnitř aplikací – právě tato oblast podnikání představuje unikátní příležitost i pro startupy, jedinečná řešení a projekty.


Článek byl v tištěné podobě publikován v příloze Connect! pro IT profesionály časopisu Computer 3/15.  Inspirujte se u vycházejících hvězd startup nebe v článku Úspěšné technologické startupy roku 2014.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s